Dagens verklighet utmanar företag och andra organisationer på många sätt. För att kunna anpassa verksamheten till en alltmer komplex och rörlig värld behöver vi gemensamt utveckla vår förmåga att ta oss an förändringar. Samtidigt som den dagliga affärsverksamheten ska fungera, behöver utveckling ske för att klara nya förutsättningar. För att klara detta behöver ledare och medarbetare vara involverade och engagerade i denna utveckling.
Förändringsledning har fokus på kultur, dvs. individers och gruppers ändrade beteende genom att involvera och skapa ansvarskännande för kommande förändring och resultat.
Min utgångspunkt är att ledare och medarbetare både kan och vill vara med, när de förstår riktningen och dess varför och, framförallt, att de känner att de har möjlighet att påverka under resans gång.
Att tillsammans jobba med det konkreta, att jobba iterativt, att bjuda in fler perspektiv och att definiera nästa (myr)steg är utgångspunkten för att skapa en förflyttning över tid.
Som ledare, och även som medarbetare, finns behov av att i ett tryggt sammanhang ges utrymme för personlig reflektion och möjlighet att få ett externt perspektiv. Att över en period, med viss regelbundenhet, ha en dialog om ens egen roll och förhållningssätt i sitt sammanhang och i relation till andra skapar insikter och möjlighet att hitta nya vägar framåt.
I samband med avslut av konsultuppdrag har jag ofta fått frågan om jag kan vara coach till en chef eller medarbetare. Frågan har oftast kommit från individen själv, som har haft viljan och motivationen att ytterligare få utveckla sin förmåga och att se fler perspektiv.
Grunden för dialogen är individen och hens uppdrag i dess sammanhang för att få förståelse för sin egen roll samspel och kultur. Hur påverkar jag och hur blir jag påverkad i min nuvarande situation och mitt sammanhang? Vilka andra möjligheter har jag att nå resultat tillsammans och i relation till andra? Genom konkreta verktyg och formulering av nästa steg får individen chans att prova och utforska nya sätt att agera i konkreta situationer.
Nya förutsättningar i omvärlden ställer nya krav på företags och organisationers verksamhet. Det kan vara att verksamheten helt behöver stöpas om eller helt enkelt effektiviseras för att klara konkurrensen.
Verksamhetsutveckling riktar in sig på förändring av de strukturella delarna, såsom processer, roller och ansvar samt organisation.
Jag har arbetat med verksamhetsutveckling inom många olika branscher framförallt med administrativa, stödjande processer. Att få dessa processer så effektiva som möjligt, utan att tappa fokus på hur de är kundorienterade och stödjer affären.
Att arbeta i workshops är numer ett vanligt arbetssätt i våra organisationer, oavsett om det är utvecklingsarbete eller ett problem att lösa. Genom dialog i grupp skapar vi en gemensam bild av var vi är och vad vi vill åstadkomma tillsammans. Det förutsätter att workshopen leds på ett sätt som öppnar upp för dialog och som drivs så att vi skapar ett resultat tillsammans inom de ramar vi har.
Under årens lopp har jag genomfört ett stort antal workshops, såväl fysiskt som digitalt (och vid enstaka tillfällen även i hybridform). Att tillsammans med uppdragsgivaren planera och förbereda workshopen är en viktig framgångsfaktor för resultatet – hur säkerställer vi en dialog som bygger på lyssnande och hur skapar vi utrymme för reflektion? Ofta har en neutral workshopledare bättre förutsättningar för att skapa just den atmosfären som är grunden för en konstruktiv dialog på vägen mot resultat.
Min grund vid planering och genomförande av workshop baseras på Appreciative Inquiry, en struktur för workshopen som baseras på ett systemiskt och styrkebaserat arbetssätt.
Mycket förändringsarbete är av mer kontinuerlig karaktär, som arbetas in i företags och organisationers arbetssätt och kultur. Samtidigt finns det tillfällen där en kraftsamling behöver göras för att säkerställa ett visst resultat till en viss given tidpunkt.
För att lyckas med detta krävs ofta en samlande kraft i form av projektledning, som håller ihop helheten tvärs organisationen, med fokus på slutresultat och sluttidpunkt. Samordning av interna och externa intressenter är ofta en framgångsfaktor för att lyckas med projekt.
Jag har vid ett flertal tillfällen arbetat som projektledare, ofta i slutfasen av kritiska projekt. Många av projekten har varit i gränslandet mellan IT och verksamhet.
Tveka inte på att ta kontakt vid frågor, funderingar eller för att boka in ett möte!
Sidkarta
Kontakt
Besöksadress
Följ